February 24, 2021
僕を殺してくれる怪獣
胃が弱い
生物学の博士号を持ち、現在は会社員として働く胃が弱いによる怪獣画と写真からなる連作。
人間は遥か昔から、混沌の表象として様々な怪物を想像してきた。怪物は自然の理を超えた異形として描かれるが、物語の中で怪物を殺す行為は、人間が理(倫理、宗教、科学など)によって混沌を制御し、秩序を勝ち取ってきたことを暗喩している。
本連作は、「架空生物を想像する」という行為に強い関心を持つ作者が、混沌から怪物を生み出す過程を自己の中でトレースするために作られたものである。自身を「真面目過ぎる性格」と紹介する作者が、そのパーソナリティのアンチテーゼとしての怪獣を描いていく。怪獣は、作者が幼少期から愛好してきたモチーフでもある。理性的であろうとする自分を殺す結末を願うようなタイトルには、混沌への畏怖と憧憬が表れている。また、怪獣の造形は、作者の専門である発生学や形態学の見地に基づき、「下顎に眼が存在する」「付属肢様の構造が次々と体側に発生する」など「生物学では説明困難な形」となっている。
怪獣画の合間に挿入されている写真は、作者が日常生活の中で怪獣の出現を願う瞬間をイメージして撮影したものである。
Monsters That Kill Me For Me
Igayowai
Since the distant past, people have dreamt up a variety of monsters as representations of chaos. Monsters are depicted as grotesque things outside the reason of nature. The act of slaying monsters in stories is a metaphor for humans using reason (philosophy, religion, science, etc.) to control chaos and instill order.
This series was created by a person who has a strong interest in the act of imagining fictional lifeforms, as a way of tracing out the process of creating monsters out of chaos within themself. The artist, self-described as someone who is too serious, draws monsters as the antithesis of that personality. Monsters are a motif loved by the artist since childhood. The title, asking for the self that tries to be reasonable to be killed, is expressive of the artist's fear of and longing for chaos. The forms of the monsters, which are based on the artist’s knowledge of developmental biology and morphology, have traits such as eyes on the chin, or numerous appendages growing from the sides of the body, that are difficult to explain with biology.
The photographs that are inserted between the monster pictures portray moments when the artist wished that monsters would appear in his daily life.